08 okt MÖT: John Karlsson “Våga köra ditt eget race”
John Karlsson startade sin karriär inom eventbranschen som VIP Concierge Agent på Affinion International i Oslo. Idag jobbar John som Head of Agency Services på Gigstr, ett företag han själv varit med och utvecklat från start. Johns driv och engagemang är minst sagt smittsamt och ni kan förvänta er att möta John under modulen Företagskunskap och Ekonomi. Är du nyfiken på att läsa mer om John och hans spännande yrkesliv? Spana då in vår intervju här nedan och ta del av hans bästa tips och råd till dig som själv går i tankarna om en karriär inom eventbranschen.
Vill du berätta lite om din karriärväg inom eventbranschen?
Allt började egentligen när jag började jobba med concierge service för bankkunder i Oslo. Vi for runt och hjälpte människor utföra udda tjänster vilket kunde innebära allt från att flyga upp konjak till en avlägsen alpstuga, till att boka biljetter till en Madonna konsert i New York dagen därefter. Det var snabba puckar som gällde och ofta mycket udda tjänster. Det var där jag fick känslan av hur kul det är att jobba med event och problemlösning och jag började studera Event och Projektledning i Göteborg. Efter mina studier sprang jag på en gammal vän från Stockholm och startade, tillsammans med honom, ett bolag som arbetade med säljrelaterade uppdrag för att hjälpa kunder driva det kommersiella runt sina produkter i form av aktiviteter och event. Det är samma bolag jag är på idag faktiskt.
Efter några år nischade vi in oss mer mot event då vi anordnade galor och Pop Up butiker bland annat. Jag agerade under denna period projektledare på bolaget. 2016 tog vi beslutet att rikta oss in mer på eventpersonal och styra bolaget efter det.
Du har haft många spännande yrkesroller, vill du berätta lite om ditt uppdrag som Head of Agency Services på Gigstr?
Ingen dag är den andra lik. En arbetsdag kan innefatta allt från kundmöten till att räkna ekonomiflöden. Det är generellt mycket fokus på sälj och jag jobbar mycket med att sälja in idéer och koncept till nya såväl som gamla kunder. Utöver det ansvarar jag även för planering, produktion, budgetering och ekonomi.
Skulle du kunna dela en lärorik eller minnesvärd händelse under din karriär?
Något som jag är väldigt nöjd med är när lyckades ordna ett samarbete med fotbollsklubben FC Barcelona för en kunds räkning. Jag jobbade då med concierge services i Oslo, som jag nämnde innan, och hade ansvar för alla sportevenemang. Efter detta blev jag erbjuden att besöka FC Barcelona med min far där vi även fick möjligheten att träffa en av de ordförande för klubben. Det var stort och även om det kan låta malplacerat så var det en väldigt lärorik upplevelse i förhållande till hur eventbranschen ser ut. Det börjar med att man får in ett finger, sen en fot, sen ett ben. Att jobba inom eventbranschen innebär att följa produkten från start till mål. Av denna erfarenhet lärde jag mig att alltid ta vara på relationer, gamla som nya.
“Jag råder alla ta vara på varenda människa du kommer i kontakt med. Man vet aldrig vem man möter eller vad det mötet kan leda till” – J.K
Med många års erfarenhet av rekrytering och projektledning bland annat vad är enligt dig det bästa sättet att nätverka på?
Det skulle jag säga är en väldigt subjektiv fråga. Jag älskar sociala tillställningar och skulle beskriva mig själv som en extrovert person. Jag gillar att socialisera och föreläsa exempelvis, det är en del av min karaktär. Generellt skulle jag rekommendera att gå på så mycket mingel och sociala evenemang du bara kan. Allt från mässor till mindre sociala tillställningar. Delta på så mycket som möjligt. Rätt vad det är springer du på rätt personer på rätt plats.
Vill du dela ditt bästa tips för den som själv vill ta första steget in i eventbranschen?
Våga vara dig själv och kör ditt eget race. Det kan vara jobbigt att prata med nya människor ibland och svårt att utstråla energi och passion när man är nervös, med försök släppa spärren. Det är viktigt inom eventbranschen att visa var skåpet ska stå, att vara om sig och kring sig. Visa att du är hungrig.
Personligen tycker jag att arbetslivserfarenhet är viktigt. Vi har många anställda som börjat giga hos oss som eventpersonal och som jag sedan har kunnat plocka in i företaget till andra positioner. Jag tycker det finns en viktig lärdom i att ha testat saker i praktiken om man sedan ska kunna leda eller lära ut till andra. Det är lättare att visa hur man lägger en matta, exempelvis, om du också gjort det själv. Mitt råd är därför att testa olika roller och hitta det du brinner för. Se vad andra gör omkring dig och lär av dom. Slutligen skulle jag vilja säga: Erbjud din kompetens, oavsett vad det kan tänkas vara. Det är ingen lätt bransch att komma in i och man måste börja någonstans.
Foto: John Karlsson
Text: Alva Skoglund
Vill du läsa mer om modulen Företagskunskap & Ekonomi med John Karlsson?