Sponsring, partnerskap, reklam – vad är egentligen skillnaden?

Foto: Pexels
Text: Maja Frick

Det är vanligt att eventbranschen innehåller sponsring, partnerskap och reklam. På många event kan man se olika företag som står som sponsorer och vissa som står som partner, men vad betyder det egentligen och är det någon skillnad? Och handlar inte allting om reklam egentligen? Detta ska vi försöka reda ut här nu och, en gång för alla. Kanske kan du använda dig av detta när du ska planera och håller events?

Sponsring

Att ge finansiellt stöd till någon och få reklam eller andra fördelar för sitt företag tillbaka kallas sponsring. Att sponsra olika organisationer och föreningar är vanligt, du har förmodligen sett att fotbollslag har flera företagsloggor på deras matchkläder? Det kallas för sponsring genom att företaget ger finansiellt stöd till fotbollsföreningen och att företaget då får synas på fotbollslagets kläder. 

Men sponsring kan även finnas i eventbranschen och då kan det se ut på det sättet att företagets får synas på eventet genom stora montrar, goodiebags, flyers eller något annat som gör reklam för företaget. 

Skillnaden mellan sponsring och gåvor är att sponsring innebär ett intresse från båda håll. Det finns vissa saker att tänka på och ha koll på när man ska sponsra och bli sponsrad. Vi börjar med dom som handlar om när ett företag vill sponsra dig eller din verksamhet. 

Om du vill bli sponsrad är planering A och O. Fundera på vilka företag som du skulle vilja bli sponsrad av och som du stolt kan stå bakom. Ett företag kan låta bra, men sätt dig in i hur deras verksamhet fungerar och tänk över om du kan stå för det eller inte. 

En annan sak som är bra att tänka på är vad du skulle kunna ge tillbaka till din sponsor. Desto mer konkreta förslag på hur du skulle kunna gynna dina framtida sponsorer, desto lättare är det för sponsorerna att välja dig.

Genom att skapa ett sponsorpaket framstår du som professionell och att du vet vad du håller på med. I paketet ingår det förklaringar på vilka fördelar företaget skulle få av att sponsra dig eller din verksamhet. Om du vill gå all in kan du skapa paket i olika nivåer som erbjuder och kostar olika. 

Det viktigaste av allt – glöm inte att skriva avtal! Se alltid till att ett skriftligt avtal skrivs med sponsorn, det räcker inte bara med ett muntligt. Även fast sponsorn kan kännas pålitlig och hur bra som helst får du en tryggare upplevelse som ni skriver på ett avtal. I avtalet för du kontrollera om du behöver betala reklamskatt. 

Om du däremot är på andra sidan av sponsringen och alltså ska sponsra någon annan så behöver du tänka på budget och syfte. Har du möjligheten att sponsra och vad kommer sponsringen generera för ditt företag och varumärke? 

Du bör även kontrollera om sponsringen är avdragsgill, alltså att det finns en motprestation. Se till att skriftliga avtal skrivs även när det är du som ska sponsra. I avtalen bör det finnas en tydlig motprestation så att du vet vad ditt företag eller varumärke får ut av att sponsra. 

Partnerskap

Partnerskap är i många fall samma sak som sponsring, men med ett finare namn som låter mer tilltalande. Många förknippar sponsring med endast pengar och då låter det bättre att säga att man är en partner istället för en sponsor. För även om sponsringen inte endast handlar om pengar kan det lätt låta så för dom som inte är tillräckligt insatta. 

Att ha eller vara en partner inom företags- och eventvärlden handlar mycket om exponering och goda kontakter. Så när du ska inleda ett partnerskap, vilket sida du än står på, så var noga med att tänka på allt det som vi skrev ovan om sponsring. 

Partnerskap är ett mer relationsbaserat sponsorverksamhet och handlar mer om att knyta kontakter och relationer med den andra parten. Partnerskap är i vissa fall mer effektivt än sponsring eftersom att det handlar mer om relationer och konsumenterna som blir inblandade i partnerskapet kan känna att det är mer genuint när det inte bara handlar om pengar. 

Engagemang från båda parter är väldigt viktigt vid ett partnerskap. För att båda parter ska få ut så mycket som möjligt och det bästa av partnerskapen gäller det att båda är engagerade och lägger ner tid och kraft på att lyckas.

Reklam

Reklam innebär att använda sig av olika produkter eller aktiviteter som genererar i en ökad försäljning. Här handlar det alltså inte om att verksamheten som visar din reklam behöver ge någonting tillbaka till dig. Till exempel reklam på TV, då behöver inte TV-kanalerna ge tillbaka något specifikt till exempelvis ICA. Utan ICA får exponering tillbaka. 

När man vill uppmärksamma idéer, varor och tjänster använder sig många av reklam. Också när man vill påverka människors tankar och åsikter om någonting. Reklam har ofta som syfte att sälja en vara, tjänst eller idé och att företaget därmed ska tjäna mer pengar. 

Många brukar anlita en reklambyrå när de ska använda reklam som marknadsföring eftersom att det krävs beslut som man själv kanske inte förstår sig på riktigt. 

Så, för att sammanfatta är sponsring och partnerskap ungefär samma sak. Bara att partnerskap låter mer “ledigt” och inte lika pengastyrt som sponsring. Vilket du vill använda dig av bestämmer du själv tillsammans med motparten och det är viktigt att det som ingår i avtalet hålls och uppfylls. Reklam är ungefär samma sak, bara att motparten inte behöver ge något tillbaka. Företaget får automatiskt exponering när de marknadsför sig genom reklam på exempelvis affischer, TV och radio.

Vill du lära dig mer om eventbranschen och allt vad den innebär?