10 maj Dessa jobb kan vår kurs leda till
Foto: Pexels
Text: Maja Frick
På vår kurs Innovative Event Management får du lära dig hur eventbranschen fungerar från etablerat branschfolk och testa dina kunskaper i praktiska case som skulle kunna uppstå i verkligheten. Vid avklarad kurs har du fått kunskap och erfarenhet av utvecklingsprocesser, planläggning och genomförande av events. Kursen gör din kompetent och ger dig större chanser att få jobb samt att skapa ett bra nätverk. Efter kursen finns det måna möjligheter för dig att fortsätta utveckla dig, antingen genom utbildning eller jobb. Några av de vanliga jobben som du kan få tänkte vi förklara lite här nedan. De yrkestitlar vi har valt att förklara är några av de som våra kursundervisare arbetar som och som du därför kan få mer kunskap om.
Projekt ledare
En projektledare är vad det låter som. Det är den som planerar och leder projekt. Här ingår det mycket planering, organisering, marknadsföring och utvärdering. Det kan till exempel vara att planera ett event och leda det tills utvärderingen är klar. Det är en viktig fördel att du kan leda människor och kan ha koll på många saker samtidigt. Projekt ledaren är ofta den som behöver motivera de andra i projektgruppen så att projektet levereras i tid och med kvalité.
Event- och mötesspecialist
Som event- och mötesspecialist kan du ha ansvar om evenemangslogistik och support på en strategisk nivå. Strategisk möteshantering (SMM) är en vanlig arbetsuppgift och innebär att arbeta med besparingar & kontroll, riskreducering och deltagarengagemang. Tycker du om strategi, budgetering och en del bokföring är det här tjänsten för dig.
Entreprnör
Definitionen av vad en entreprenör är brukar sammanfattas till fyra ord; initiativförmåga, passion, problemlösning och kreativitet. Entreprenören är den som går från idé till handling och skapar arbetstillfällen med nya idéer antigen för sig själv och/eller andra. Inom eventbranschen kan det handla om att du har en idé om ett event som är unikt och den genomför det. Entreprenörer tänker ofta utanför ramarna, tar risker och kliver ut ur sin comfortzone.
Frilansare
Frilansare är egenföretagare och har arbetsuppgifter utan att vara anställd. För att få en inkomst fakturerar du en uppdragsgivare och behöver då ha koll på skatt och sociala avgifter. Som frilansare har du en frihet, men också mycket ansvar. Det kan till exempel handla om att du är specialist inom något område inom events och då får uppdrag av en eventbyrå att genomföra det.
PR-KOnsult
PR-konsult har många namn, till exempel PR-strateg, campaign manager eller kommunikationskonsult. Som PR-konsult är det vanligt att arbeta på marknadsavdelningar med att skapa publicitet för en person, verksamhet eller organisation. Har du denna titel arbetar du ofta med kommunikation, påverkan, ha kontakt med press, kontakt med en organisation och dess kunder, bygga upp varumärken och liknande.
Ansvarig för sponsring och försäljning
Sponsring och försäljning är en stor del av branschen och därför behövs det ansvariga inom området. Har har du kontakt med sponsorerna och inleder samarbete med dem. Du kan ha ansvar för att välja ut vilka sponsorer som passar ditt företag och kommunicera ut hur ni kan exponera sponsorer i ert evenemang.
Producent
Producenter är de som leder och och genomför en typ av produktion. Gemensamt för alla producenter är att de bör ha kunskaper och färdigheter inom ekonomiska och administrativa uppgifter, till exempel distribution, budgetering och pitching. Arbetar du som innehållsproducent är det vanligt att arbeta med kampanjer, text, form och annat som passar till digitala medier.
Costumer Success Manager
Den här titels har en viktig roll i företaget och ansvarar ofta för kundrelationer och leveranser. Här träffar du kunderna, kartlägger deras behov, skapar innehåll och rapporter. Här har du ansvar för att skapa trafik och försäljning genom sökmontering och publicera content. Har du kreativitet och driv samt är serviceinriktad och ansvarstagande är det här en roll som passar dig.
PR-Specialist
PR-specialisterna är de som skapar och behåller en gynnsam verksamhet för deras klient eller arbetsgivare. De kan skriva material för pressmeddelanden, planera PR-progarm och samla in pengar till sin organisation. De sponsrar företagsevent för att upprätthålla och förbättra sin organisation eller kunds image. De klargör sin organisations synvinkel genom intervjuer och pressmeddelanden.