22 apr Möt Eventkraft, bolaget som har varit med sen 1998
Foto: Eventkraft (press)
Text: Maja Frick
År 1998 var starten för Eventkraft. Då hette företaget Lucas Nöjesproduktion, 2002 byttes namnet till Lucas Events AB och sedan 2014 heter det Eventkraft. Kärt barn har många namn, men hur började resan för Eventkraft? Vi har pratat med Staffan Lackemo som är delägare av bolaget. Han berättar om starten för Eventkraft och hur dess utveckling har sett ut. Dessutom bjuder han på tips till dig som vill jobba i branschen.
Eventkraft är unikt på grund av deras kombination av varor och tjänster. De är ett uthyrningsföretag samtidigt som de är ett artistbokande företag som hjälper folk att boka artister till event. De är populära i branschen och levererar bra kvalité.
– Vi kombinerar olika bitar tillsammans. Då blir vi ett eventbolag som gör allt. Denna kombination, att kunna oerhört mycket om både artistdelen och den tekniska produktionen, gör att vi blir kompletta.
Utmaningar i branschen
Den största utmaningen Eventkraft och förmodligen hela eventbranschen har varit med om är Covid-19 pandemin. I dagsläget har Eventkraft inte lika många anställda som de vanligtvis har eftersom de har behövt säga upp människor. En annan utmaning är svårigheten i att behöva skala ner och prioritera när kunder kommer med förfrågningar. Kunderna kan ha en målbild som ibland inte är realistisk och då behöver Staffan och hans kollegor prioritera bort vissa önskemål.
– Kunder kan vilja boka artister som syns i TV varje vecka för en summa som inte är realistisk. De har kanske ingen aning om att den summan kan behöva vara mycket större. Det är en utmaning att ha tålamod och med glimten i ögat säga att de ändå kan ha ett event men behöver sänka nivån.
Det är också mycket ny teknik i eventbranschen. Men Staffan berättar att det inte bara är ny teknik utan det också är nya sätt att använda tekniken, idag ska det vara mer av allt.
– Det finns en viss utmaning i det, att satsa på rätt saker i rätt tid. Ta ledskärmar som exempel. För några år sedan slog det igenom och nu är det nästan en självklarhet att använda. Att veta när man ska satsa på tekniken är en utmaning. Att i förväg kunna uppskatta vad marknaden kommer att innehålla och vad efterfrågan kommer att bli. Är det rätt produkt att skaffa eller kommer det bli en flopp som ingen kommer vilja ha? Men man får lita på sin magkänsla och spana på trender i samhället och hoppas att man hittar rätt.
Ibland kan Eventkraft lägga mycket tid och engagemang på ett projekt som av någon anledning inte blir av. Det är en slags besvikelse, men också en lärdom som behövs för att utvecklas. Det kan handla om att försöka förutspå en planeringen men att något oförutsägbart sen sker.
Eventkrafts och dess bransch historia
Från början hade Staffan, hans bror Svante och kompis Andreas ett litet bolag som hette Promix och var ett discjockeyförmedlings- och uthyrningsföretag. För att få mer spelningar köpte de egen utrustning så att de skulle kunna spela var som helst. Så småningom fick de förfrågningar om de kunde boka artister och även fast de inte hade all information som behövdes så tog de reda på det som behövdes ändå. Detta blev startskottet och människor började få kännedom om trion.
1998 bildade de ett bolag som hette Lucas nöjesproduktion tillsammans med Lucas Söderberg, som senare bytte namn till Lucas Event då de ville satsa på företagsevent. I den formen drevs det till ungefär 2014. 2014 köpte Staffan, Svante och Andreas ut Lucas och bytte namn till Eventkraft.
Från starten av bolaget tills idag har det hänt mycket. Från att ha varit ett bolag där delägarna jobbade väldigt mycket med det tekniska blev det mindre och mindre av sådant jobb och mer och mer av projektledning.
– Vi började arbeta mer på plats och med det som syntes på eventen. Från början var det delägarna som jobbade aktivt till att idag även ha tolv anställda som jobbar. Så det har vuxit fram och jag har anammat min roll genom att pröva mig fram.
Förr kunde man ha med sig ett ljudsystem och folk var nöjda med att höra ljudet. Men idag bör ljudsystemet vara så pass bra att lyssnarna blir överraskade. Hela upplevelsen av ett event ska likna en show. Förr var det kanske några lampor som blinkade lite här och var, men idag är det ljus även på sidan av scenen och påväg in till lokalen. Därför är det idag mycket mer fokus på detaljer och hela upplevelsen från start till mål ska räknas in. Eventbranschen har även fått en bild av att vara “business”. Alltså att man lägger mer pengar på event än vad man gjorde förr.
Efter pandemin tror Staffan att event kommer att vara en viktig del i samhället igen. Det kommer kanske bli fler digitala events och mindre resor, men när man väl träffas kommer man satsa ännu mer på de produkter och tjänster Eventkraft levererar. Fram tills att situationen är som den är har bolaget hittat andra sätt att jobba och behövt ställa om. Till exempel jobbar deras tekniker med att installera parabolantenner till Viasat och Comhem.
Eventkraft hoppas på att vaccinationsprogrammet ska fungera och att de kan börja verksamheten som normalt till hösten. Den dagen då maxantalet släpps kommer hela branschen att jubla och då kan de börja jobba som vanligt igen.
Staffans bästa tips till dig som vill jobba i branschen
Att arbeta inom event innebär en stor variation. Staffan berättar att oavsett om han stöter på projekt han har gjort tidigare så blir det något nytt och unikt varje gång. Han känner en spänning i att göra en stor publik nöjd och få att de ska få en bra upplevelse. Att planera någonting med ambitionsnivån att det ska bli lyckat och att det sen blir lyckat är det många som gå igång på, vilket även Staffan gör. Det blir som ett kvitto på att man har gjort ett bra jobb.
De bästa tipsen Staffan har till dig som vill jobba i eventbranschen handlar om att hitta ditt eget syfte. Alla har individuella syften, men det är bra att förstå varför man vill jobba i branschen. Fråga dig själv vad din drivkraft är och jobba utifrån den.
– Hitta orsaken till varför du vill arbeta med event. Håll sedan fast vid det och jobba medvetet för att nå dit. Välj utbildningar, praktikplatser, jobb och så vidare som leder dig dit du vill vara. Det handlar om att lyssna på sitt hjärta.