11 mar Möt livegreen, Sveriges första hållbarhetsbyrå med fokus på festivaler och kultur.
LiveGreen startade som en ungdomsdriven festival mot klimatångest, växte och blev tillslut en pionjär för hållbarhet i eventbranschen.Vi har gjort en Q&A med Louise Lindén, grundare av Livegreen. Louise berättar om resan från idé till slutprojekt, Livegreen som är Sverigest första hållbarhetsbyrå och om sina bästa tips till dig som vill arbeta inom eventbranschen.
Foto: Maths Olsson
Text: Fanny Isgren
Vad är LiveGreen och varför ville du starta det?
LiveGreen är Sveriges första hållbarhetsbyrå med fokus på festivaler och kultur. Festivalen startade faktiskt från början i syfte att bota min egen klimatångest. När jag var 18 år och fick kunskap om global uppvärmning och all miljöförstöring som sker, så ville jag rädda världen – fast inte genom skuld, skam och domedagsretorik, utan genom ett positivt sammanhang. Festivaler inspirerar och engagerar människor, och de kan vara en motor för förändring, både hos individer och samhället. Idag, 10 år senare, kan jag konstatera att det var helt rätt beslut!
Hur har resan från idé till slutprodukt sett ut?
LiveGreen startade som en festival, som leddes av hållbarhetsengagerade unga arrangörer i Karlskrona. Första året hade vi 600 besökare och mestadels lokala artister. Två år senare tog vi ett stort beslut att flytta festivalen till en stadspark, utöka den till två dagar och ändra affärsmodell – från entré- till sponsorbaserad. Då ökade antalet besökare till flera tusen per dag och det blev ett betydligt större projekt. Vi insåg också att vår hållbarhetskunskap kunde hjälpa hela festivalbranschen i en viktig omställning, så vi startade LiveGreen Academy. Här har vi samlat vår kunskap genom böcker och utbildningar. Tack vare detta har vi kunnat anställa fler och finansiera verksamheten året runt. 2019 startade vi också upp en franchise av festivalen i Kristianstad, men pandemin har tyvärr satt stopp för vidare expansion.
Det har varit en enormt intressant resa! När vi startade LiveGreen för 10 år sedan var det många som inte brydde sig om hållbarhet, som ansåg att vi var hippies eller aktivister bara för att vi tog ett ansvar. Idag har i princip alla festivaler och stora evenemang ett aktivt hållbarhetsarbete. Att se den förändringen har varit spännande, men det har inte alltid varit lätt att vara pionjär. Det finns ett citat som bra beskriver hur det är att jobba för förändring: “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you – and then you win.”
Vad gör LiveGreen som andra eventarrangörer inte gör? Hur är ni unika?
Det som gör LiveGreen unika är vår syn på festivaler som arenor för förändring och innovation, samt hur vi arbetar för att skapa ett bättre samhälle. Festivaler kan ses som “samhällets spegel”: alla hållbarhetsutmaningar som existerar på en festival – från avfall till sexuella trakasserier – finns ju också i vårt samhälle. Därför har vi arrangörer en unik möjlighet att testa olika verktyg, kommunikationsinsatser och projekt för att lösa hållbarhetsutmaningar, som tillslut kan gynna hela samhället. Dessutom visar studier från Göteborgs Universitet att när människor besöker musik- och idrottsevenemang så är vi ovanligt öppna för att ta till oss nya intryck och budskap, och mer benägna att förändra beteenden och normer.
Sammanfattningsvis: LiveGreen arrangerar inte festivaler som råkar ha en hållbarhetprofil – vi är förändringsagenter som vill skapa ett hållbart och välmående samhälle, där festivaler och kulturevents är det effektiva verktyget.
Hur ser ni på eventbranschens framtid? Både med perspektiv på hållbarhet och i och med Covid-19 pandemin.
Har du några tips att ge till dem som själv vill arbeta inom eventbranschen och en dag starta eget?
- Eventbranschen är en annorlunda bransch – men utan tvekan en av världens häftigaste! Förbered dig på att få jobba hårt och oregelbundet, att oroa dig för alltifrån oväder till sena biljettköpare – men också på lyckoruset av att se en eventidé bli till verklighet.
- Samla på dig kunskap om hållbarhet och digitalisering redan nu, så är du förberedd på de utmaningar och den utveckling som framtiden kräver.
- Tänk igenom affärsmodellen noggrant och fundera på om du kan skapa andra värden och sidoverksamheter. Exempelvis: Om du driver en festival på sommaren – vad kan du tjäna pengar på under vintern?
- Slutligen – välkommen till eventvärlden, och är du intresserad av att driva samhällsförändring genom festivaler och events så vet du vart du ska vända dig!