“DET ÄR VIKTIGT FÖR OSS ATT GÖRA VÅR JÄMSTÄLLDA MUSIKSCEN SÅ TILLGÄNGLIG SOM MÖJLIGT, FÖR SÅ MÅNGA SOM MÖJLIGT” – JOSEFIN GÜNTHER, POPAGANDA.

Foto: Madeleine Martinsson
Text: Frida Burell

I slutet av Götgatan på Södermalm i Stockholm hör man basen från musiken, idylliskt omringad av Mälaren och Erikdalslundens trädgårdskoloni. Det är tonerna från musikfestivalen Popaganda som ekar, festivalen som i flera år har tagit en självklar plats bland Eriksdalsbadets swimmingpooler och grönska. På senare år har evenemanget stigit rakt upp på den svenska festivalhimlen. Vi har tagit ett snack med Josefin Günther, en av arrangörerna till Popaganda, om hur det är att anordna en populär festival som under sensommaren knyter ihop den svenska festivalsäsongen.

Varje år lockas tusentals besökare till Popaganda för att tillsammans avnjuta sommarens sista dagar tillsammans. Men innan vi går in på detaljerna till vad som har gjort Popaganda till en av Sveriges mest uppskattade festivaler, går vi tillbaka till när det hela startade. Festivalen startades och drivs fortfarande av den ideella föreningen med samma namn, föreningen Popaganda. Den första festivalen slog upp grindarna redan 2002.

När vi körde igång festivalen 2002 skrev vi ett manifest på punkprosa där det stod att Popaganda ska vara fritt för alla att besöka: det ska inte kosta något att se banden och det är viktigt att banden får möta en stor publik, berättar Josefin Günther om visionen för festivalen. De första åren var Popaganda nämligen en gratisfestival, vilket tidigt gjorde den tillgänglig för en bredare massa. Popaganda har sedan dess varit en festival som sätter jämlikhet högt upp på prioriteringslistan.
Även om festivalen idag kostar pengar att besöka så är det viktigt för oss att göra vår jämställda musikscen så tillgänglig som möjligt, för så många som möjligt, förklarar Josefin. Vi sticker ut genom att vara det som våra konkurrenter inte är, tillgänglig för fler.

Festivalen med medvetna val

Popagandas första steg i festivalbranschen tog de på universitetsområdet i Stockholm, innan de rörde sig till Erikdalsbadets utomhusbad som är dagens festivalområde. En begränsad yta, som de verkligen har kommit till att utnyttja rätt och genomtänkt. 2018 lanserade de konceptet “Pool Sessions” – en flytande scen mitt i den största poolen på området där publiken tar plats på läktaren. Och det är inte det enda området som festivalen är nytänkande inom. 2016 blev hela festivalen vegetarisk, ett ställningstagande som går hand i hand med det hållbara miljöarbete som arrangörerna fokuserar på. Josefin Günther förklarar varför miljöfrågan tar sådant fokus:
För oss är den en självklarhet att allt vi gör ska ha en så liten miljöpåverkan som möjligt, från festivalen till klubbkvällar och föreningsaktiviteter. Att göra en festival är en stor apparat som så klart påverkar och belastar miljön på olika sätt. Vi vill i största möjliga mån minska den belastningen genom att göra genomtänkta och smarta val, och genom att föregå med gott exempel så att andra festivaler och företag börjar tänka likadant. Det finns alltid saker vi kan göra bättre och för att bli bättre tar vi hjälp av externa organisationer som varje år värderar vårt miljöarbete – det är en bra knuff i baken som håller oss på tårna, säger hon.

Drömmer du om att arrangera en stor festival? Innovative Event Management kan vara något för dig!

En genomtänkt line up

Under åren har flera av de stora artisterna och banden uppträtt på Popagandas scener. Veronica Maggio, Icona Pop, Deportees, Steve Aoki, First Aid Kit och Tove Styrke är bara en bråkdel av de uppskattade namnen. Josefin Günther förklarar hur arbetet för en ultimat line up fungerar:
För oss är bokningsprocessen en relativt demokratisk process, där det är viktigt att alla i föreningen har en möjlighet att vara med och påverka vilka artister vi bokar, säger hon. Bokningsprocessen är även en essentiell del för att uppnå målet att vara en så jämlik festival som möjligt. Sen är det en självklarhet för oss att boka så jämställt vi bara kan, det är något vi jobbat aktivt med sedan sex år tillbaka, berättar Josefin. Och för att få till den perfekta line-upen är bokningen av artister alltid i rullning.
Arbetet med festivalen pågår året runt. Ofta inleds bokningsprocessen för nästa år redan innan pågående år är avslutat, säger hon.

Utöver den stora festivalen under sensommaren erbjuder föreningen Popaganda fler aktiviteter under året.
Marknadsaktiviteter pågår året runt och sen har vi ju dessutom klubbar, spelningar och andra event utspridda över året för att hålla oss aktuella och bygga upp förväntan inför festivalen, förklarar Josefin. För att hålla Popaganda levande arrangeras bland annat Popaganda på Parkteatern, som bara är ett av alla evenemang under året.

Festivalen kräver hårt arbete – året runt

Foto: Madeleine Martinsson.
Föreningen Popaganda som står bakom festivalen

Föreningen Popaganda är en politisk och religiöst obunden ideell förening, som verkar för att erbjuda ett rikare kulturliv för stockholmarna. Det är ytterligare en anledning till att festivalen Popaganda skiljer sig från resten av festivalsverige, menar Josefin Günther.
Vi sticker ut genom att vara en av de få stora festivalerna som drivs av en ideell förening, säger hon. Men att arbeta ideellt med festivalen kan också vara en av prövningarna med att arrangera den.
De allra flesta andra stora festivaler arrangeras av folk som har det som heltidsjobb – vi gör det här på vår fritid. Det krävs engagemang och pepp året runt, inte bara under själva festivalveckan. Men det är väl det som är vår styrka också, att vi har investerat personlig tid och att alla är måna om att det ska bli bra, menar hon. Trots detta slår ingenting bekräftelsen de får när festivalen går av stapeln varje år:
Att gå runt på området under festivalen och se folk ha roligt och att veta att vi tillsammans har skapat den här, är en megamäktig känsla!

När vi frågar Josefin Günther vem som ska besöka festivalen så är svaret enkelt.
Den som vill gå på en snäll, samtida och inkluderande festival. Vi tror på att alla ska kunna få en fin festivalupplevelse, utan vip-områden och dyra biljetterpriser, säger Josefin. Och vem kan tacka nej till en sådan inbjudan?

Innovative Event Management ger dig rätt verktyg för att ta klivet in i eventbranschen. Ansökan för kursen i Stockholm är öppen!