EN FESTIVAL FÖR ALLA SMAKER, BOKSTAVLIGEN

Foto: Peter Backman
Text: Frida Burell

Foodtrucksen står uppradade och köerna ringlar sig långa under Kungsträdgårdens gröna träd. I 28 år har matfestivalen Smaka på Stockholm gått av stapeln, ett evenemang som lockar tusentals matentusiaster till centrala Stockholm varje år. Många skulle nog kalla Smaka på Stockholm startskottet för den svenska sommaren och vi förstår varför. Här finns något för alla smaker och åldrar. Vi har snackat med en av initiativtagarna till festivalen, Johan Turesson, för att få chansen att kika in i köket som står bakom ett så uppskattat evenemang.

År 1991 kom första idéen, att arrangera en möjlighet för stockholmarna att möta stadens restauranger på ett och samma ställe. Johan Turesson, en av arrangörerna bakom Smaka på Stockholm, berättar:

Vi startade som Restaurangernas Dag 1991 och då var inte restaurangerna och kockarna direkt de stora hjältarna de är i media idag, säger han om början till vad som skulle att bli Smaka på Stockholm. Genom att bjuda in restaurangerna till en och samma plats kunde man visa bredden som näringslivet faktiskt besatt. Och visst verkade besökarna köpa konceptet. I bildarkivet från de tidigaste matfestivalerna kan man se att besökarna trängdes i Kungsträdgården redan då.

Drömmer du om att arrangera nästa stora event? Ansök till Innovative Event Management idag!

Receptet för framgång

Men sedan dess, då den första Smaka på Stockholm tog stockholmarna med storm, har det gått många år. Vad är egentligen knepet till att hålla en sån klassisk festival levande?

Genom att ständigt förändras. Vi höjer varje år kvaliteten, vi skapar ett relevant innehåll och vi presenterar nyheter för en bred allmänhet, säger Turesson.

På matfestivalen kan du hitta både mat från de etablerade restaurangerna, men även något från alla 20-tal foodtrucks som rullar in på området. Längst långbord trängs besökarna för att kunna avnjuta mat från alla världens hörn.

Vi är ett evenemang som är väldigt tillgängligt på många sätt, fortsätter Turesson. Att varje år bjuder på nya utmaningar, menar Turesson också är det roligaste med att arrangera evenemanget. Utöver själva kronan på verket, avsmakningen av all mat, kan besökarna roa sig med andra tillställningar. I över 20 år har det hållits kockdueller på Kungsans stora scen. Där utmanar bland annat stora kocknamn från svenska kocklandslaget varandra matlagningstävlingar. De senaste åren har arrangörerna även utvecklat ett “matlabb”, FoodTech, där man testar tekniker och metoder för framtidens mat-ekosystem.

Dåligt väder kan ställa till det

När vi frågar vilka de viktigaste delarna är för att evenemanget ska rulla, är svaret bestämt.

Ekonomi som alltid, svarar Johan Turesson. Och att våra krogar och partners tycker vi är bra nog och därför gör det värt att medverka, fortsätter han. Smaka på Stockholm har idag mängder av partners som sträcker sig från dryckesleveratörer till restauranger och kockutbildningar. Men den stora utmaningen verkar inte vara att hitta samarbetspartners, utan snarare saker man inte kan styra över.

Att klara ett år med riktigt uselt väder, menar Turesson är en stor utmaning. Men det verkar de inte stöta på det allt för ofta, då det har hänt tre gånger på 27 år. Smaka på Stockholm verkar lyckligtvis vara en festival som har tur med andra saker än bara vädret.

Innovative Event Management ger dig rätt verktyg för att lyckas i eventbranschen.