25 jan “MAN KÄNNER I MAGEN NÄR ETT EVENT ÄR RIKTIGT LYCKAT” – ASTRID HALLENSTVEDT
Foto: Carla Orrego Veliz
Text: Frida Burell
Hon har länge haft ett brinnande intresse för kulturens värld. Idag har Astrid Hallenstvedt över tio års erfarenhet av försäljning och sponsring för Stockholms internationella filmfestival, ett prisbelönt event som kan titulera sig som ett av Nordens största kulturevenemang.
På Stockholms internationella filmfestivals hemsida räknar en timer ned tills det är dags för nästa festival, och det är den nog inte ensam med att göra. Filmfestivalen är uppskattad för dess upplyftande av etablerade, internationella, filmer men för att också sätta ljus på de mindre. I navet av filmfestivalens maskineri sitter Astrid Hallenstvedt. Hon ansvarar för sponsring och försäljning till festivalen, något som är vitalt för att ett event ska rulla. Vi har pratat med henne för att höra om hennes syn på hur det är att arbeta med event och kultur.
Hallenstvedts samarbeten med andra företag har inneburit en stor framgång. Hon berättar själv om ett samarbete som har satt ett stort avtryck i henne. “Den kanske största upplevelsen på ett personligt plan var när Stockholms filmfestival tillsammans med Telia, i stor konkurrens, vann Stora Kultur & Näringslivspriset. Samarbetet var på sin tid banbrytande och före sin tid,” berättar Hallenstvedt. Genom att dela ut stipendium till kvinnliga regissörer lyfte de en grupp som ofta är underrepresenterad i filmvärlden. Man nådde även nya målgrupper genom att att sända utvalda filmer från filmfestivalen på Telias digitala tv-tjänst.
Drömmer du också om att jobba med kulturevent? Läs mer och ansök till kursen här:
Vägen till filmfestivalen
Men Astrid Hallenstvedts väg till ett prisbelönt eventsamarbete har tagit många vägar. Hon har under perioder både studerat och arbetat utomlands, bland annat i Paris där hon studerade försäljning och marknadsföring. Men grunden lade hon på Mälardalens Högskola, där hon läste en fil.kand. i språk och företagsekonomi. Intresset för kulturen har alltid funnits där, så att hon tillslut sökte sig till filmens värld är ingen slump.
“Jag vill gärna jobba med sponsring inom ett område som jag brinner för,” förklarar Hallenstvedt.
Att man faktiskt kunde arbeta med event förstod hon när hon själv upplevde välarbetade event som berörde henne. Men hon insåg också att man inte skapar ett event över en natt, det är något som kräver ett strategiskt arbete. En del av det strategiska arbetet kan vara att skapa nära relationer med relevanta samarbetspartners. Hallenstvedt påpekar tyngden med att arbeta i nära relation med sina samarbetspartner inom eventbranschen, just för att hålla relationen levande.
“Flera kundrelationer pågår under lång tid och jag lägger stor vikt vid att samarbetspartners hålls varma,” berättar hon.
Är du nyfiken på vilka fler som undervisar på våra kurser?
Verktyg för att lyckas med event
Då alla dagar skiljer sig åt är en vanlig dag på jobbet sällsynt för Astrid Hallenstvedt.
“Ingen dag är den andra lik, och tempot varierar mycket. Möten äger rum löpande och jag är väldigt noga med att timeboxa så man inte blir sittande för länge,” förklarar hon.
Men vad som är återkommande är det det strategiska arbetet för att underlätta för resterande arbetstimmar. Hallenstvedt arbetar även mycket med att utveckla nya kollegor i branschen, vilket innebär vägledning och coachning i de flesta lägen. För att lyckas i eventbranschen rekommenderar hon att försöka skapa sig ett nätverk som kan leda till djupare kontakter. I övrigt menar hon att eventbranschen kan skilja sig åt beroende på vad man jobbar med.
“Att jobba med event i bilbranschen ställer andra krav än att jobba med events inom kultur,” säger Hallenstvedt. Om man likt henne lockas av kulturen, så har hon några tips för att lyckas inom eventbranschen.
“Häng med i samhället. Läs ekonomi- och kulturdelarna i de största dagstidningarna. I mån av tid och egen ekonomi, ta del av så mycket du kan inom kulturen: film, teater, musik, konst, litteratur samt även sport för att fånga upp trender och tendenser.”
Kan det digitala vara ett hot?
Att hon lägger stor vikt på det mänskliga mötet är svårt att förbise. Och tur är väl det, eftersom eventbranschen allt som oftast handlar om att mötas på plats och skapa unika upplevelser. Hallenstvedt tror att de digitala möjligheterna som ges idag innebär nya utmaningar för eventbranschen. Man måste lära sig arbeta med effektiviteten som de digitala kanalerna för med sig, samtidigt som man inte ska glömma bort hur mycket de verkliga mötena betyder.
“Digitala kanaler kan göra att vi missar att mötas ”på riktigt”. Vi kanske luras att tro att det är mest effektivt att inte lägga tid på möten. Det digitala hjälper oss på många sätt och gör oss mer effektiva, men det gör också att vi träffas mindre,” resonerar Hallenstvedt kring vad digitaliseringen kan innebära för eventbranschen. “Man känner i magen när ett event är riktigt lyckat,” sammanfattar Hallenstvedt. Och det säger egentligen väldigt mycket, för ett riktigt bra event glömmer man inte i första taget.
Ansökan till vårens kurs i Innovative Event Management är öppen. Ta steget in i eventbranschen och anmäl dig redan idag!