20 aug “Va dedikerad och ge 100%” – Thomas Johansson
Han har över 50 års erfarenhet i musikbranschen och arbetar med att koordinera och marknadsföra gigantiska konserter med legender som ABBA, Metallica och Bob Dylan. Möt den svenska Chairman of Live Nation International Music, Thomas Johansson.
Det skulle nästan vara konstigt om du inte bara en gång i ditt liv på den ena eller andra, har varit i kontakt med företaget Live Nation, det är nog hög sannolikhet att det har hänt fler gånger. Med marknadsföringen och produktionen av över 20.000 årliga shows för mer än 3.000 artister, är Live Nation Entertainment nu världsledande när det kommer till live konserter. Och för att få mer perspektiv, så producerar Live Nation dessutom 85 festivaler varje år (bl.a. Leeds, T In The Park, Way Out West, Copenhell, Lollapalooza och Governors Ball) och driver 196 venues globalt (bl.a. 02 academy, House of Blues och Royal Arena). Faktiskt så kan verksamheten med dem 4 företagen: ticketmaster.com, Live Nation Concerts, Front Line Management Group och Live Nation Network, skryta på sin hemsida om att var 20e minut så genomförs ett Live Nation evenemang i världen.
En av nyckelpersonerna bakom den stora Live Nation- succen är den svenska Thomas Johansson som är Chairman (ordförande) av Live Nation International Music.
Johansson har mer än 50 års erfarenhet från musikbranschen och om det är någon som vet något om hur det internationella musiklandskapet fungerar så är det han. Vi har fångat Thomas Johansson till en snack om hans långa karriär om tidens mest intressanta tendenser och om goda råd till dig som drömmer om att arbeta bakom scen med marknadsföring eller du som önskar stå på scen som den nya stora artisten.
Jimi Hendrix, The Doors, ABBA och starten på stadiumkonserter
“Det kom till mig i en motsättning till den andra vägen runt.” säger Thomas Johansson med ett litet leende då han svarar på om det alltid varit hans dröm att arbeta med marknadsföra musik.
Johansson tog sina första steg i branschen tillbaka i 1960 då han var manager för ett svenskt rockband. Som manager fick han testa lite på hur det är att arbeta med marknadsföring. Genom att jobba med bandet fick han nämligen möta gitarrlegenden Jimi Hendrix som de hamnade på turné med.
Marknadsföringen, den stod Johansson för och plötsligt tog det fart:
“Jag marknadsförde Jimi Hendrix. Jag marknadsförde The Doors och Janis Joplin i slutet av 60- talet och så startade jag min egen firma i 1969.” kom han ihåg.
Verksamheten som Johansson grundade hette EMA Telstar innan den i 2008 bytte namn till Live Nation Sweden som en naturlig känsla av att den tidigare hade blivit en del av den amerikanska konsertvärlden.
Thomas Johansson har efterhand fått bygga upp en minnesvärd och imponerande karriér omkring live scenen och det finns två speciella händelser från hans karrér som sticker ut:
“Något som skiljer sig ut är helt klart då jag fick möjligheten för att marknadsföra alla ABBAs shows över världen. Alla shows som dem någonsin har spelat. Vi var alla på plats och gjorde omkring 100 shows. Det är ett bra minne. En annan stor sak var då vi fick hålla i den största stadiumkonserten i Norden. Det var The Rolling Stones i 1982 på Ullevi Stadion, två kvällar med 65.000 gäster var.” berättar Johansson som påpekar att det sistnämnda var ett stort steg för det satte igång dem store stadiumkonserterna som Live Nation nu är huvudexponent för.
30 års utveckling och ett titt i framtiden
Namn som Jimi Hendrix, Janis Joplin och ABBA har nu bytts ut med till exempel: Beyoncé, Depeche Mode och Drake när det kommer till de helt stora i Live Nations erbjudande på konserter och mycket har säkert ändrat sig sedan Rolling Stones hade vägarna förbi Göteborg i 1982.
Thomas Johansson har kunnat följa utvecklingen i konsertlandskapet på nära hand och en särskild utveckling på live- fronten som han har lagt märke till:
“Då jag startade med dem artisterna som jag nämnde tidigare, var det endast unga människor som gick till konserter. Idag kan jag säga att vi har fyra generationer. Vi har dem gamla på 75 som fortfarande gåt till rock’n’roll shows. Vi har folk i 50 år, vi har folk som är 30 och 15 år. Så har vi 4 generationer på konserter nu vilket är en stor spänning och utveckling jag tycker är extremt spännande att känna och det gör mig verkligen så glad.” Berättar Jonasson och fortsätter.
“Live-musik eller live- underhållning generellt har alltid varit en stor grej och jag tror att vi kan fortsätta så. Jag tror att vi som människor älskar att samlas, vi älskar att gå till föreställningar, vi älskar att se våra hjältar och jag tror det är det, det hela kommer fram till. Och så tror jag att vad vi gör med musik närmar sig mer på vad människor vill se när de till exempel går till fotboll eller ishockey eller till andra stora sportecenemang. Jag tror dem här evenemangen förenas mer och mer och konkurensen mellan musik och sport är intens. Den samma person som vill in och se en konsert med Metallica går gärna och ser fotboll när Sverige och Danmark spelar fotbollskampen i Parken för exempel. Man kommer alltid hitta folk som integrerar mellan olika events.” förklarar han.
Att stora sport- och musikevenemang sägs ha handläggning ses kanske vara bäst till avslutningen i den amerikanska fotbollsligan Super Bowl där dem allra största musik världsstjärnor i en årstid stått för legendariska halvleksshow. Själv är Johansson ett stort fan av ishockey och än så länge har han också haft möjlighet för att ta med NHL- lag (National Hockey League) till Sverige, Finland och Tjeckien där dem har spelat officiella NHL- kamp.
Johansson har dock också en tanke på vad den nästa stora grej kan vara inom sport och musikevenemang:
“Jag tror att Formel 1 kommer att vara ett av dem evenemangen där vi i högre grad kommer se en interaktion mellan sport och musik.”
Till dig som går med en konsertpromoter i magen
Även om jobbet som konsertarrangör fann sin naturliga väg till Thomas Johansson utan att han själv valde det, tyder det mer än 50 års erfarenhet på att jobbet har varit det som behövdes för Live Nations- ordförande och det är inte så himla svårt för Johansson att peka på vad det bästa med jobbet är:
“Att höra en bra låt och se ett fett act och att börja jobba med dem tidigt. Att ha möjligheten att jobba med artister från dag ett är en stor grej att uppnå. Jag har varit lyckligt lottad för att göra just det med band som U2 och Metallica enda sen första gången dem uppträdde i Skandinavien och har kunnat fortsätta mitt jobb med dem här artisterna hela vägen genom min karriär.”
Om du sitter och tänker nu att det här låter helt fantastiskt och drömmer om att styra allt bakom ett evenemang så är det ett särskilt förslag som du ska följa:
“Du ska vara nyfiken på musik, konst, litteratur, människor och generell politik.” säger Johansson som dessutom har ännu en viktig poäng till dig som gärna vill ha en fot innanför branschen:
“Du ska vara realistisk, du ska vara villig att jobba 24/7, du ska vara extremt dedikerad om det du jobbar med och du ska jobba med det på grund av riktiga skäl. Och ett riktigt skäl är att du älskar ditt jobb. Det tror jag gäller för allt. Du ska älska ditt jobb och om du gör det och är bra på det så blir du belönad. Jag tror inte att det är en “dold agenda”, en magisk stav du kan svänga. Det handlar helt i grunden om att vara dedikerad, vara redo för att jobba dygnet runt, tro på det du gör och så tror jag det kommer gå bra.”
Drömmer du däremot om att vara den nästa stora artisten och ha en headline för en Live Nation stadiumkonsert så är det dem här råden du ska följa:
“Det är alltid ett hav av artister som aldrig når till den stora scenen. Det kan vara för att dem inte var på det rätta stället vid en rätt tidpunkt, hade fel manager, inte blev spelade på radio när dem skulle och så vidare. Jag tror att band och artister som tror på sig själva och faktiskt fortsätter så, kommer komma långt. Vi har just öppnat Royal Arena med Metallica som just nu är ett av mina favoritband. Dem är fantastiska och jag tycker att dem har förmågan att vara trogna mot sig själva. Dem har varit trogna mot sina fans och det har inte ändrats. Självklart är dem bra artister och har gjort några bra låtar men jag tror att det ligger en del i att dem inte har ändrat sig men har varit lojala mot sig själva. Dem fortsatte med samma stil som i början och jag tror det är en av dem stora succeserna med bandet.“ förklarar han.
Till sist är det bara en fråga kvar som pressar sig på och det är naturligtvist vem Johansson vill marknadsföra just nu om han kunde:
“Det är många artister jag är igång med. Vi har just nu börjat turnén med The Weekend och han är ett bra exempel på en ny era av crooner vilket jag tycker är fantastiskt. Drake är en annan fantastisk artist så jag tycker det är så många bra artister där ute och det är dem som vill förbli och fortsätta med att turnera och spela inför stor publik i lång tid. Dem visar historia för oss. Jag menar samtidigt med att vi har The Weekend och Drake på tour, arrangerar vi också konserter för Bob Dylan som jag har arbetat med sedan slutet på 70-talet. Han är fortfarande fantastisk idag i en ålder på snart 76 år och jag tycker det är fantastisk att se en man som han fortfarande igång.” berättar Johansson till slut innan tiden gick ut.